Autisme og mad Autisme og mad - Autisme uden filter - Autisme og mad

Autisme og mad

af | jan 3, 2022 | Indlæg | 0 Kommentarer

Autisme og mad

Det der med mad og autisme er ikke for sjov. Da Johan var lille, var mad aldrig en udfordring. Han var ikke kræsen, han spiste store portioner og voksede præcis som han skulle. Faktisk til den store ende.

Men noget skete – og det er ikke til at sige hvad. Det eneste vi ved er, at det kom efter han startede i skole og efter han fik omgangssyge med opkast. Han var meget nysgerrig på – hvorfor – han kastede op og jeg kan huske jeg sagde noget i retningen af:

“Måske du har fået nogle bakterier ned i maven”

“Måske har du spist for meget”

“Man kan jo godt få ondt i maven, af alt det slik vi spiste i går”

………… Alt sammen sagt fra et godt moderhjerte, men i bagklogskabens lys – ikke særlig smart. Herefter gik vi ind i en periode med en meget småspisende og meget selektiv dreng. Han rørte hverken sukker eller kød, da kød i hans optik indeholdt flere bakterier end andet. Det blev langsomt bedre, men aldrig godt. Her et år efter begyndte det hele igen. Han stoppede med at spise, fordi det jo var december igen og risikoen for opkast måtte være større.

Det hele var så slemt, at jeg lavede et opslag på min instagram @autismeudenfilter og flere af jer vidunderlige følgere kastede tips og tricks i hovedet på mig, som jeg nu vil dele her.

Først og fremmest vil jeg bare understrege, at den her udfordring absolut ikke er en I står alene med. Det er virkelig noget der fylder hos utrolig mange familier med autisme tæt på livet. Og der er ingen nemme løsninger. Det tyder på, at maden er et sted, hvor personen med autisme kan opnå kontrol. Det kan tænkes, der er sket meget nyt og derfor har personen brug for ekstra ro. Her er mad et nemt sted at tage kontrollen tilbage. Andre mener at mad bliver valgt fra, når alt er nok. I hvert fald tyder det på, at udfordringer med mad kan hænge sammen med overbelastning og stress.

Heldigvis kommer her en bunke af gode idéer, der om ikke andet måske gør det nemmere for jer som forældre, at være i. Jeg lister alle idéer op, men har som nævnt ikke selv erfaringer med dem alle:

– Tving aldrig barnet til at spise.

– Lad barnet spise præcis hvad det vil. Ingen mad er dårlig mad.

– Drop den dårlige samvittighed!

– Genkendelige smage. Fx. færdigretter, Mcd, Tankens pølsebrød – noget der altid smager og lugter præcis ens.

– Tid og RO.

– Undgå fokus på om barnet har spist eller ej.

– Tving ikke barnet til bords med jer andre. Lav hellere må sanseløse huler udenfor måltiderne, hvor barnet i ro og mag kan spise sin mad.

– Lad barnet sidde hvor det vil, når I selv spiser mad.

– Lad barnet slippet for at se og lugte til jeres mad.

– Undgå fyldte tallerkner. Sæt eventuelt bare en tom tallerken foran barnet og enkelte skåle med mad barnet godt kan lide – fx. chips, agurk, brød, yougurt.

– Sørg for, at snakken om mad fylder så lidt som muligt foran barnet.

– Afledning er guld hver. Lad barnet spille på skærm eller se fjernsyn imens der spises.

– Små portiner.

– Mange foreslår småkager.

– Lad barnet lave sin mad selv, så han eller hun præcis ved hvad der er i.

– Tilsæt kaloeriepulver, fløde ell.lign. til flydende mad, hvor det nemt kan skjules. Det kan være suppe, kartoffelmos, gryderetter, smoothie, softice mm.

– Se youtubevideoer, hvor andre børn smager på mad.

– Husk der er gode og dårlige dage – og det er helt okay.

Jeg håber I kan bruge ovenstående i jeres hverdag. Husk – I er ikke alene!

 

 

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.